Anna Hedstrand

Presentation
Jag är född och uppvuxen i Karlstad, dit jag återvänt. Studier i Uppsala ledde fram till en fil. kand. examen med konsthistoria, litteratur-historia, estetik och folklivsforskning.

Jag gifte mig 1968 och arbetade därefter några år som teckningslärare och inledde då också min konstnärliga verksamhet med en första separatutställning 1970.
Under 1970-talet föddes våra barn Nils, Sonia och Karl.

Efter flyttning till Örnsköldsvik 1978 blev jag medlem i kollektivverkstaden i Domsjö och fick möjlighet att studera emaljmåleri för Sture Wallentin-Nilsson. Där tog jag initiativet till grundandet av Örnsköldsviks konstnärsklubb.

1982 flyttade vi till Karlstad. Till ateljén i bostaden på Färjestad skaffade jag en stor emaljugn. Detta var en förutsättning för de beställningar på större emaljutsmyckningar som under 1980-talet skapades för olika företag och offentliga 6pm coupon code 2014 miljöer i Värmland. Under slutet av 1980-talet deltog jag i flera grafikkurser vid Kyrkeruds folkhögskola och prövade bl a tekniken med färgetsningar. Jag har en rymlig ateljé på Herrhagen i Karlstad med plats för lager av tryckta tyger och produkter.

I april 1995 deltog jag i en kurs i silkscreen (serigrafi, filmtryck) vid kollektivverkstaden i Visby. Denna teknik, som passar mitt arbetssätt mycket bra, gav mig möjlighet att under kursen skapa fem stora färgserigrafier. Kunskap om denna teknik hade jag stor nytta av när jag började teckna textilmönster.

Under 25 år hade vi sommarhus på Gotland. Jag har gjort ett stort antal utlandsresor, oftast till Italien. Min motivkrets består främst av landskap, frukt- och blomsterstilleben och i grafiska tekniker även figurbilder. I mitt bildskapande går jag min egen väg utan att påverkas av dagsaktuella strömningar.

I emaljmåleri, akvareller, färgetsningar och serigrafier har jag kunnat utveckla min känsla för färgen och inspirerats av mina vistelser på Gotland, i Norrland, Värmland, Italien, Grekland, Sydfrankrike och Spanien. Sedan 1970 har jag haft cirka 35 separatutställningar och deltagit i ett stort antal samlingsutställningar. Jag är medlem av Gripengruppen, Värmlands konstnärsförbund och KRO Värmland.

Mer om Anna Hedstrand >>

Hämta utställningsaffischen som PDF >>