Ingegerd Carlström

äs artikeln i Tranås Tidning >>

23 SEPTEMBER – 9 OKTOBER
FRITIOF NILSSON PIRATENHUSET, STORGATAN 48, TRANÅS

Jag bor i Huskvarna och arbetar som konstnär med ateljéer i bostaden och i vårt hus söder om Falkenberg

Inspiration till mina målningar hämtar jag från det som händer i min omvärld, stort som smått. Minnesbilder av naturen, ofta från Halland med de öppna fälten, havet, stenarna och horisonten. Människors möten och relationer inspirerar till målningar med gestalter och jag målar gärna hus och miljöer.

Färgstarka målningar med förenklade och avskalade bilder, inte direkt avbildande men inte heller helt abstrakta. Jag önskar att mina målningar ska beröra och locka till egna tolkningar.

Mina målningar är i akryl och jag arbetar med gummispackel och palettkniv på duk av jute från Italien. Den har grov gräng som lyfter flera lager färg. Dukarna fäster jag i lämpliga storlekar på spånskiva för att få stumt underlag för mitt arbete. När målningen är klar monterar jag den på kilram. Ofta finns fyra-fem verk under arbete i ateljén.

Har haft separatutställningar och grupputställningar i Sverige, Tyskland och Danmark. En permanent utställning har funnits i Galleri Smedbyn i Huskvarna 1998 – 2016. Som medlem i Konstnärsföreningen Dymlingen i Jönköping deltar jag i grupp- och temautställningar och projekt i samarbete med Kultur Jönköping, Tändsticksmuséet och Cityföreningen. Flera av mina målningar finns även med som arbetsuppgifter i Skolverkets nationella prov i svenska för gymnasiet och högstadiet åren 2008-2011.

Jag finns representerad hos konstföreningar, kommuner, landsting, företag och privata samlingar i Sverige, Norge, Danmark, Frankrike, Tyskland och Japan.

INGEGERD CARLSTRÖM
NORRA PARKGATAN 49