Det svenska måltidsundret

Carl Jan Granqvist
5 mars 2017

Måltidshantverk är den enda konstform som berör en individs samtliga sinnen, syn, hörsel, doft och känsel och är det enda allkonstverk som installeras i betraktarens kropp. Att kombinera hantverk och gestaltning med vetenskap är gastronomins utgångspunkt.
Att därtill inse konstformens andliga dimension ger måltiden extra kryddning. Den europeiska gastronomin bygger på kristendomens sakrament. Vin och bröd, det vill säga: blod och kött, är utgångspunkten för syndernas förlåtelse.
Om denna konsthantverksform kommer före detta gästgivaren vid Grythyttan, professor emeritus vid Stavangers Universitet och tillika Phil. Dr. HC vid Örebro Universitet, att kåsera om den 5 mars i Tranås.

Föreläsningar om Konst och Gastronomi
Tid: Söndagen den 12 februari – Stefan Hammenbeck
och söndagen den 5 mars –  Carl Jan Granqvist
klockan 15.00-17.00.

Anmälan är bindande och ska vara Tranåsbygdens konstförening tillhanda senast 2017 01 27.

Vi vill gärna ha din anmälan via e-post till info@tranasbygdenskonstforening.se.
Information om betalning kommer efter anmälningstidens slut. Gör alltså ingen inbetalning förrän du fått en anmälningsbekräftelse.

Företräde ges till våra medlemmar men även du som inte är medlem kan lämna in en anmälan och får plats i mån av tillgång.
Pris medlemmar 600 kronor, icke medlemmar 900 kronor.

Vid ev. frågor kontakta Catarina Melin på telefon 0140-124 29 eller 070-361 39 22

Välkommen!