Tranåsbygdens Konstförenings vårresa

Den 21-22 april 2017 bar det av till nordvästra Skånes konstrunda och Halmstadsgruppen på Mjellby konstmuséum

Tranåsbygdens Konstförenings tvådagarsresa uppnådde sina syften, att möta våren och konsten. Till och med inledningsfikat hade konstanknytning på Vandalorums café, Värnamo.

Konstresan startade med en fantastisk guidning på Höganäs Muséum och Konsthall, om dåtida keramik som tillverkades av bl.a. en av museets donatorer Åke Holm som inspirerades av dansk keramik. Lunch serverades i Höganäs Saluhall, en imponerande miljö som öppnade år 2012 i de gamla produktionslokalerna för saltglaserad Höganäskeramik.  I samma byggnad inryms Magasin 36, där innehavaren informerade kort om gammal tillverkning av saltglaserad keramik i stora ugnar.

Vid det första konstnärsbesöket i nordvästra Skånes konstrunda i Nyhamnsläge fascinerades vi av Mats Rydsterns måleri i en lantlig miljö, där busschaufför Anna i dagens enda tillbud lyckades rädda en fasan som tog sig över vägen. Flickorna Lundgren på Skäret hade egentligen inte öppnat för säsongen, men öppnade upp för oss med eftermiddagskaffe med smörbakade kanelbullar och Gustav VI Adolfs favorit vaniljhjärtan.

Erik Olssons dotter Viveka Bosson

Viveka Bosson

På vägen till Pensionat Enehall i Båstad stannade vi till i Ängelholm hos nobelkonstnären Lena Cronholm, som entusiastiskt informerade oss om innebörden av begreppet nobelkonstnär.  Vi fick njuta av den längre komna våren i Båstadstrakten utmed Laholmsbukten, först vid kvällens tvårätters meny på Norrvikens Trädgårdar, Orangeriet, och ytterligare en gång vid den soliga och vackra lördagsmorgonen hos konstnären med rakubränd keramik, Cecilia Kraitz och av fotografisk poesi hos Mikael Bertmar.
Bussen tog oss vidare utmed Italienska vägen till konstnären Krister Ekman, måleri, en charmerande berättare med mycket humor och ett rikt liv.
Det blev ett snabbesök i Båstad hos konstnären Monica Andorff med akvarellmålning, på väg till en separatutställning av textilkonstnären med humor Ann-Lis Kruger i Laholm.
Lördagsbuffé intogs på Heagårds skafferi, i en ombyggd ladugård med tegelbeklädda valv med anor från 1600-talet, före en av höjdpunkterna Halmstad-gruppens permanenta utställning på Mjellby konstmuséum. En överraskning väntade, att inte bara möta en guide utan också få guidning av muséets grundare Viveka Bosson, en fascinerande dam på 86 år och dotter till Halmstadsgruppens Erik Olsson.

Bussfärden hem gick via Heberg nära Falkenberg och Laxbutiken för en kvällsmåltid och möjligheten att inhandla lite gott med hem.

Norrvikens Trädgårdar, Orangeriet

Halmstadgruppen

Resegruppen kunde konstatera att programmet följts nästan på minuten, och för det riktas ett stort tack till busschaufför Anna, som detaljutforskat resvägen och utförde resan med säker körning med support av systern Maria.
Föreningsmedlemmarnas tack till resegruppen uttrycktes av Inga-Lisa Karlsson för det varierade programmet med konst, natur, kultur och matupplevelser.