Konstresa

Rapport från Tranåsbygdens Konstförenings vårresa 14 maj 2022

Äntligen kunde Tranåsbygdens Konstförening återuppta sin tradition med årlig vårresa och 14 maj åkte drygt 30 deltagare i ett mycket behagligt resväder 52 mil till Strömsholms slott och Brixelgården. Det blev tredje gången gillt: Styrelseledamoten Lars-Erik Strand började 2018 att intressera sig för Tranås skulpturer, och kontaktade konstnären Rickard Brixel som utfört skulpturen av speedwaymästaren Ove Fundin. Ett trevligt reportage i Tranås-Posten blev resultatet och en god kontakt etablerades. En föreningsresa planerades tidig höst 2019, som tyvärr fick ställas in då Richard BrixeI avled i juli efter sjukdom. Inför andra försöket våren 2020 blev pandemin akut, och resan fick åter ställas in.

Resan hade planerats av Hans Rocén och Inger Nilsson, efter nämnda förarbete av Lars-Erik Strand. JORO-buss kördes av ”vår egen” chaufför Anna Gustafsson.

Resan norrut gick över Katrineholm, där Sultans café kunde servera läckra frallor tidig lördagsmorgon. En kunnig guide öppnade upp Strömsholms slott tidigare för gruppen. Slottets historia går tillbaka till Gustav Vasas Kungsgård, och det ingår i kungliga dispositionsrätten. Upphovet var att Gustav Vasa hade ärvt en kvarn och mark tillfogades från domkyrkan. Från 1520 har bedrivits hästavel. Slottet var byggt på en holme och revs på initiativ av riksänkedrottning Hedvig Eleonora i slutet av 1660-talet.

Änkedrottningen låt uppföra det nya slottet och omkring tjugo byggnader för betjäning etc. i samarbete med arkitekt Nikodemeus Tessin den äldre. Det liknar Drottningholms slott, och guidens mest belysande uttryck var att ”det blir aldrig färdigt”. Karl XI levde mycket här, men bodde i flyglar. Arméns ridskola har varit förlagd här.

Inredning finns kvar sedan 1760-talet. Kinesiska matsalen inreddes åt Gustav III:s gemål Sofia Magdalena, och är välbevarad. Väggarna är smyckade med barnmotiv, och målningarna är inspirerade av sinnena, hörsel, doft, smak och 4 årstider av konstnären Lars Bolander. Han var inredningsdekoratör som bl.a. gjort adelns sköldar för Riddarhuset.

Ulrika Eleonora hade konstnärlig läggning och landskapsmålningar finns från 1680-talet. Ett antal rum har kvar originaltapeter i papper. Stilleben av jaktlycka genom en orrtupp och originalram av Ehrenstrahl är unik. I slottets offentliga del, porträttsalen, finns målningar av Hedvig Eleonora, Karl X Gustaf med lejon, Gustav II Adolf, Karl XI som ung och genom hela livet och drottning Kristina. Ehrenstrahls målningar av Karl XI:s hästar Kortom, Sultan m.fl. finns att beskåda på 2:a våningen, och där kom förklaringen till namnet Sultans café. I audienssalen visas Karls XI:s kröning. Drottningens sängkammare är från gustavianska tidens början. Slutligen visades djurmåleri, som avspeglar kungligheternas intresse för jakt.

Arboga är en stad med bevarade trånga gator där bussen fick parkeras vid kyrkan och gruppen promenerade till en välsmakande lunch på Stadskällaren.

En utmaning för busschauffören som hon behärskade galant var den lilla, krokiga och guppiga vägen som tog en halvtimma ut till Måla och Brixelgården. Gården ligger på en udde vid Hjälmaren omgiven av mäktig natur av skog och sjö. Brixelgården drivs nu i form av en stiftelse. En nära vän och medarbetare guidade oss under nästan två timmar. Vi fick höra om pappan som var engelsman, diplomat och med ständiga förflyttningar, vilket gav Rickard en något stökig uppväxt. Han blev lämnad av föräldrarna som ung i Berlin, vilket ledde till att han blev tidigt självständig. Han läste filosofi, konstakademin på skulptörlinjen och tog Masters på 1960-70-talet. Rickards bakgrund med välbeställda föräldrar krockade med den tidens konstnärskap som levde i kollektiv och drack billigt vin.

Gården Måla köpte Richard i mitten av 1980-talet, vilken vuxit till en av Sveriges bästa skulpturparker efter Millesgården. Richard har uppfört nya byggnader och ateljéer vartefter. Han var en hängiven seglare, vilket kunde utövas på Hjälmaren.

Hans skulpturer finns över hela världen. Rundvandringen började bakom huvudbyggnaden där skulpturen av Ove Fundin finns, liksom skulpturer i flermiljonklassen av Ronne Pettersson i sin Lotus och racerförare Ayrton Senna. En fullstor bronsskulptur 4 meter hög ”Dream”, tre hästar som gjordes till olympiaparken i Peking, har också sin plats på Måla. På fråga om tidsåtgång för skulpterandet blev svaret att under 50 år har ca 250 skulpturer gjorts, eller ca 5 per år med olika tidsåtgång, som mest ett halvår.

Richards arbetssätt har varit skisser och små lermodeller som sedan avgjutits i brons för att bli ibland meterhöga skulpturer. Vi fick lära oss att max 8 likställs med original, mer än 8 är en serie och priset avgörs av denna definition. Från 1970-talet blev han bronsgjutare i Italien under ca 25 år och arbetade med carrara marmor. Italienarna är duktiga på patina, dvs. framkallande av ålderstecken på ytor. Ett brev från Kina ledde till flytt till Kina, som var billigare och kineserna är ännu duktigare på konstruktion. De fastnade för hans djupare filosofiska mening i skulpterandet och han fick en professur i Kina.

På nersidan mot sjön finns att se ett stort antal skulpturer som har influerats av kinesisk tradition med filosofisk och andlig dimension. Den mycket smäckra och vackra skulpturen ”Balans” har fått sin plats på en brygga på väg ut i sjön. I en studio finns en gripande liten skulptur av Richard och hans bror som mindre barn.

Kaffe med hembakta bullar levererades av en närbelägen gårdsbutik. På hemväg inledde Stjernesunds slottscafé sin sommarsäsong med delikata ”räkmackor” till deltagarna.

Inger Nilsson